V ýkon motora zaručuje radosť z jazdy, ale správne fungujúce brzdy sú nutnosť. Ideálny čas na kontrolu bŕzd je pri výmene pneumatík. Viac o opotrebení, celkovej životnosti a starostlivosti o brzdový systém vášho auta sa dozviete po krátkom čítaní nášho blogu.

Tak ako ojazdené pneumatiky, aj brzdy podliehajú počas používania veľkej námahe a nakoľko sú spotrebný tovar, treba ich v správny čas vymeniť a predísť tak nepríjemnostiam na cestách. Opotrebenie brzdových kotúčov sa prejavuje mnohými neželanými javmi, napríklad predĺžením brzdnej dráhy vozidla. Takisto ako samotné auto a jeho podvozok, brzdové kotúče treba tiez pravidelne kontrolovať, aby sa nerozširovala hrdza. Na jar sa odporúča zmiť agresívne soli, ktoré by na nich mohli byť usadené. Sezónna prevencia vám umožní predchádzanie nepríjemností a Vaše auto ostane v dobrej kondícii.

Životnosť bŕzd

Presný moment výmeny bŕzd sa len ťažko určuje počtom odjazdených kilometrov. Ich životnosť skôr závisí od štýlu jazdy vodiča. Predvídaví vodiči, ktorí vedia správne odhadnúť situáciu, pravidelne brzdia motorom a pohybujú sa v premávkach plynulo, zvládnu najazdiť aj okolo 130.000-150.000 kilometrov bez potreby výmeny brzdových kotúčov. Keďže je to často už od prvého pohľadu jasné, narozdiel od bŕzd, určiť čas výmeny pneumatiky je omnoho jednoduchšie. Najlepšie je samozrejme skontrolovať brzdové platničky pohľadom, ale povedzme si pravdu, väčšina šoférov si na brzdy spomenie, až keď sú na ne upozornení mechanikmi v autoservise pri objavení problému.

Brzdové platničky

Platničky prichádzajú do styku s brzdovým kotúčom, pričom vytvárajú treciu silu, ktorá je potrebná na spomalenie alebo zastavenie. Ak by ste sa predsa rozhodli, že sa o stave bŕzd presvedčíte sami, vedzte, že minimálna hrúbka brzdových platničiek by mala byť minimálne 2 až 3 mm. Skontrolovať treba aj platničky zvnútra kolesa. Zamerajte sa tiež na prípadné praskliny, ktoré by trebalo okamžite dať vymeniť. Modernejšie autá opotrebenie brzdových platničiek spoľahlivo signalizujú rozsvietením kontrolky na palubovej doske. Pri zodraných platničkách budete tiež počuť charakteristický zvuk, nakoľko sa do styku s kotúčom dostáva kovový tŕň.

Brzdové kotúče

Kotúče sú vyrábané špeciálne pre konkrétny model auta a kolesa. Po opätovnom opracovaní dochádza k opotrebeniu a časom nemusia pracovať správne. Tento problém odstránite výmenou kotúčov. Pokiaľ sa chystáte osadiť nové kotúče sami, nezabúdajte na očistenie všetkých dosadacích plôch, ako aj plochu náboja obrusovačom nábojov kolies. Tak dosiahnete, že brzdový kotúč bude v jednej rovine so samotným nábojom.

Kotúče majú z pravidla dlhšiu životnosť ako platničky. Tento komponent je však taktiež o mnoho drahší. Vymieňajú sa pri nedostatočnej hrúbke, pričom minimálnu hrúbku stanovuje priamo výrobca.
Ďalším vážnym problémom može byť zvlnenie kotúča, ku ktorému dôjde, keď je kotúč tenší ako by mal byť. K zvlneniu môže prísť aj pri prípadnom prejdení cez vodu (mláku) a následnom rýchlom schladení po predchádzajúcom zahriatí počas prudkého brzdenia. Pri brzdení sa zvlnenie kotúča prejavuje vibráciami a neskôr aj pravidelným búchaním smerujúcim od kolies. Spolu s vibráciami sa hluk zhoršuje pri silnejšom zatlačení na pedál.
Nesúmerný účinok bŕzd, teda ak jedno koleso brzdí slabšie, sa prejavuje ťahaním auta do strany pri brzdení. Avšak dôvod tohto javu môže mať na svedomí aj poškodená geometria.

Brzdová kvapalina

Pravidelne kontrolovať brzdovú kvapalinu tým, že nakuknete pod kapotu auta a skontrolujete výšku hladiny, tiež nie je na škodu. Keďže postupom času stráca svoje vlastnosti, meniť ju treba zhruba každé dva až tri roky. Ak si na to netrúfate sami, alebo nemáte predošlé skúsenosti, prenechajte výmenu na autoservis.

Čo robiť pri podozrení na opotrebovaný brzdný systém?

To, že s vašimi brzdami nie je všetko v najlepšom poriadku, napovedá aj zvuk pri brzdení. Ako sme už spomínali, príčiny pískania bŕzd môžu byť rôzne. Pokiaľ ste si nie ste istý ich správnym fungovaním, navštívte servis, kde vám všetky časti brzdovej sústavy vyčistia.