Skip to main content

T áto zima je zatiaľ chladná tak ako má byť. Pre väčšinu detí je to určite fajn, lebo si môžu užiť sneh a ľad. No pre vodičov a majiteľov áut to znamená, že sa musia o svojich tátošov trochu lepšie postarať. Nejde iba o palivo, oleje a brzdy či pneumatiky. To všetko Vám môže byť nanič ak sa nepostaráte o to, aby aj autobatéria a alternátor fungovali dobre v chladnom počasí. Práve preto je kontrola autobatérie a dobíjania alternátora v zime dôležitá.

Čo vplýva na kapacitu akumulátora

Na kapacitu a životnosť akumulátora vplýva niekoľko faktorov. Niektoré ovplyvniť môžete, iné nie. Niektoré môže čiastočne ovplyvniť pravidelná profesionálna kontrola autobatérie a dobíjania alternátora. Umiestnenie autobatérie a kvalita dobíjacej sústavy sa veľmi ovplyvniť nedá. Naopak, to ako často štartujete, ako jazdíte, aký používate v aute audio systém alebo elektrické kúrenie je na vás, a vplýva to aj na spotrebu elektriny počas jazdy. Preto by ste si mali správne vybrať dostatočne výkonný akumulátor a zároveň si dať pozor na to aby ho dokázal váš alternátor dobiť.

Podobne je dôležitá aj starostlivosť o akumulátor počas celého roka. V prípade klasických údržbových akumulátorov nezabúdajte na pravidelnú kontrolu. Dolievanie destilovanej vody a kontrola hustoty elektrolytu by mala byť samozrejmosťou. Bezúdržbové akumulátory potrebujú aspoň občasné dobitie doplna pomocou inteligentnej autonabíjačky. Na trhu je ich dnes už veľa.

V prípade, že auto používate iba občas, nezabudnite autobatériu vhodne zazimovať. Platia pri tom tri zásady, ktoré treba dodržať.

  • 1. skladovať len v plne nabitom stave aby nesulfátovala a nabíjať len ak kľudové napätie klesne pod 12,5 V.
  • 2. skladovať na suchom a chladnom mieste, pretože nižšie teploty spomaľujú samovybíjanie. Nemali by prekročiť 15 – 20 °C.
  • 3. pri použití inteligentnej nabíjačky, resp. prístroja na udržiavacie nabíjanie je doba skladovania takmer neobmedzená.

Ako vplýva počasie

Je to jednoduché. Čím nižšia je teplota vonku, tým rýchlejšie autobatéria stráca kapacitu. Ak máte auto cez noc v garáži, nie je to taký problém, ale ak nie, môže sa stať, že vám nočný mráz doslova vyšťaví akumulátor, pretože zníži jeho kapacitu. Ráno potom nebudete môcť naštartovať, iba ak cez káble. Väčšina akumulátorov síce zvláda teploty až do -20°C, ale ak auto stojí vonku niekoľko dní, elektrolyt sa vplyvom mrazu stiahne a ostane iba voda, ktorá zamrzne a spôsobí tak nenapraviteľnú škodu v akumulátore. Platí to najmä pre tradičné údržbové autobatérie. Potom vám už nepomôžu ani štartovacie káble.

To môže byť nepríjemné napríklad v prípade, že ste s rodinou na lyžovačke alebo na chate a auto je odstavené niekoľko nocí vonku. Aby sa nič také nestalo, je dobré autobatériu uskladniť vo vnútri. Nie však v teple, ale na chladnom a suchom mieste. Mali by ste si tiež všímať, či vám po naštartovaní nesvieti kontrolka akumulátora. Može to signalizovať problém s akumulátorom alebo s dobíjaním.

Údržbový alebo bezúdržbový akumulátor?

Vývoj technológií prispel k tomu, že dnes už existujú aj bezúdržbové akumulátory, ktoré sú stabilnejšie, nevyžadujú si žiadnu extra obsluhu a ich samovybíjanie je oveľa nižšie. Nehodia sa však do starších automobilov, pretože limity starších alternátorov sú nedostatočné na dobíjanie týchto moderných autobatérií.

Údržbové akumulátory sú dobrou voľbou v prípade, že máte garáž, ale nezabudnite, že pravidelná kontrola autobatérie a dobíjania alternátoru vám v konečnom dôsledku môže ušetriť nielen peniaze za nový akumulátor, ale aj nepríjemnosti, ktoré by vám vybitá batéria mohla spôsobiť. Napríklad na odľahlej chate, kde by široko-ďaleko nikto nebol.