Skip to main content

N a používanie klimatizácie v aute má každý svoj názor a nie všetci ju pravidelne zapíname. Každopádne, či už si zástancom, alebo odporcom púšťania klímy, prečítaj si nový blog venovaný téme servisovaniu a princípu fungovania klímy. Okrem iného sa dozvieš čo všetko hrozí, ak zanedbávame pravidelnú kontrolu chladiaceho systému, či výmenu filtra.

Klimatizácia je uz dnes bežnou výbavou v automobiloch. V základnej výbave áut je samozrejmosťou manuálna klimatizácia a automatická je tiež ľahko dostupná za príplatok. Bez ohľadu na stupeň výbavy, v autách vyššej triedy je tá automatická úplne bežná.

Ako klimatizácia funguje?

V autách sa používa klasické kompresorové chladenie, ktoré je upravené pre fungovanie vo vozidlách. Princíp fungovania je veľmi jednoduchý. Dal by sa prirovnať ku klasickej chladničke. Ide o výmenu tepla, takže pre ochladenie vzduchu musí byť z neho teplo odoberané, pričom sa používa chladivo s označením R134a. Táto látka je v plynnom skupenstve neviditeľná a v kvapalnom číra.

Princíp funkcie klímy

Pre lepšiu predstavu si bližšie vysvetlíme celý proces chladenia. Kompresor najprv nasaje chladivo z nízkotlakovej časti v plynnom stave. Následne je plyn kompresorom stlačený a prúdi do vysokotlakovej časti systému, vďaka čomu sa zvýši tlak a teplota plynu. Potom sa plyn dostáva do kondenzátoru, kde predá časť svojej tepelnej energie. V tejto časti tiež prichádza ku skvapalneniu plynu.

Chladivo v kvapalnom stave s nižšou teplotou ako po stlačení kompresorom, sa cez ventil rozpína a mení z kvapaliny pri vysokom tlaku na plyn pri nízkom tlaku. Tým je dosiahnuté, že stratí tepelnú energiu, ktorá bola potrebná pre celú premenu. Spomínaný plyn s nízkou teplotou sa pri tlaku dostáva do časti kde sa vyparuje a ochladzuje. Potom už je na rade ventilátor, ktorý vháňa ochladený vzduch do interiéru vozidla. Kompresor opäť nasáva chladivo v plynnom stave z časti, kde sa vyparuje a celý kolobeh sa opakuje po celú dobu používanie klimatizácie.

Vyššia spotreba

Ako iste viete, zapnutá klíma zreteľne ovplyvňuje spotrebu paliva. Samozrejme, celková spotreba potom závisí od štýlu jazdy a konkrétneho auta. V meste môže spotreba narásť až na 1,5-2 l/100 km a pri jazde mimo mesta môžete zaznamenať nárast od 0,1 na zhruba 0,7 l/ 100 km.

Následky neservisovanej klimatizácie

Povedzme si čo všetko môže zapríčiniť špinavá klimatizácia, zanesený kabínový filter a teda celkovo zanedbaný servis klimatizácie. Pocit únavy pri šoférovaní, bolesť hlavy, alebo opuchnuté oči sú jedny z mnohých príznakov, ktoré naznačujú, že s vašou klímou nie je všetko v úplnom poriadku. V zložitej spleti hadičiek, výparníkov a iných častí klímy sa ľahko usadzuje prach z okolitého prostredia. V zime táto špina navlhne a vytvorí tak ideálne prostredie pre plesne, ktoré sa časom dostanú až do časti kabínového filtra. Práve kabínový filter by mal poskytovať ľuďom sediacim v aute pocit príjemného, čistého vzduchu. Pri zapnutom vetráku sa zanesený filter postará o to, aby sa do kabíny auta namiesto čerstvého vzduchu dostali alergény.

Dezinfekcia a výmena filtra

Z pravidla sa doporučuje, aby bol kabínový filter menený raz a dva roky, prípadne po odjazdení 30.000 km. Taktiež sa doporučuje spraviť pri výmene aj dezinfekciu klimatizácie a vymeniť samotnú náplň. Výparník, teda časť odkiaľ sa stlačený plyn ochladzuje a vyparuje do kabíny auta, je tiež potrebné pravidelne servisovať. V tejto časti sa často usádzajú rôzne nežiadúce mikróby, čo sa prejavuje zníženou účinnosťou klímy a nepríjemným zápachom pri spustení.

Pravidelný servis

Prehliadka klimatizácie je pomerne rýchla a lacná služba, pri ktorej sa predovšetkým kontroluje činnosť kompresoru, chladenia a stav chladiacej náplne. Následne sa venuje pozornosť prípadnému čisteniu a dezinfekcii systému.